Lekker in je vel zitten begint bij goed voor jezelf zorgen, gezonde en positieve gedachten hebben en vervullende contacten hebben. Dat is ook de basis voor een gezond immuunsysteem. In deze tijd lees je er veel over, hoe versterk je jouw immuunsysteem? Je voeding is hierin erg belangrijk, omdat het jouw lichaam maakt zoals het op dit moment is. Kijk maar eens in de spiegel, wie ben jij vandaag dankzij het eten dat je hebt gegeten de afgelopen maanden? Ieder orgaan heeft zijn eigen tijd om te herstellen en totaal te vernieuwen. Ons immuunsysteem is daarbij constant aan het werk om vrije radicalen uit het lichaam te verwerken. Goed voor jezelf zorgen dus. In deze blog geef ik je een hele hoop tips over het versterken van je immuunsysteem. Maar laten we bij de echte boodschap beginnen.

Stress ondermijnd je immuunsysteem sterker dat wat dan ook. En de meeste stress komt voort uit ergens willen zijn waar je niet bent. Zoals dr. Joe Dispenza verteld: in het huidige moment kun je herstellen en vernieuwen, niet in de toekomst en niet in het verleden. Het is dus nòg belangrijker om in de tegenwoordige tijd te leven. Omdat we in stressvolle situaties het immuunsysteem ondermijnen, het gaat in die situaties immers om overleven en niet om rusten en verteren. Mensen zijn geneigd om stabiliteit en zekerheid buiten zichzelf te zoeken. Zo heb ik zelf geleerd, in deze tijd van Corona, dat ik stabiliteit zocht in mijn relatie en in mijn werk. Nu dat allebei weg viel bleef er iets over waar ik het mocht zoeken: bij mezelf. Daar kwam het weer neer op een krachtige mindset, niet gemakkelijk maar wel de oplossing

Het is belangrijk dat je leert om je energie bij jezelf te houden. Als de energie in je lijf is ondersteun je de cellen in je lichaam om te kunnen doen wat ze kunnen doen. Denk maar eens aan het volgende voorbeeld. Je zit hier op de bank, en je denkt aan je auto. Waar is dan je energie? Niet op de bank. Je energie gaat ergens anders naar toe waardoor je niet in het huidige moment leeft. Dit is wat er gebeurt bij een ondermijnd immuunsysteem. Zeker als er crisis in het spel is en we te maken hebben met de “wat als” theorieën. Blijf in het nu, in je lijf zodat de energie kan doen wat het doen wil.

Begrijp goed dat het enorm belangrijk is om gezond te eten en goed te slapen. Het is de basis van een gezond lichaam en een gezonde geest. Maar wat nu als je zo gezond eet en je jezelf nog steeds niet helemaal gezond voelt? Dan is er iets anders aan de hand. De afgelopen jaren ben ik aardig de diepte in gegaan op voedingsgebied. Ik deed een studie Natuurvoedingscoaching en ben inmiddels ook detoxcoach. De een na de andere theorie zocht en probeerde ik uit. Als grote fan van gezonde voeding en een sterk lijf ging ik graag naar David Wolfe (mijn voedingsguru) die zichzelf als klokkenluider David Avocado Wolfe benoemd. In mijn eigen leven ben ik de afgelopen jaren keer op keer terug gefloten door mijn lijf, ik at zo gezond en deed dagelijks yoga en andere vormen van beweging. Waarom was ik dan toch niet helemaal oke? Daar kwam mijn mindset kijken. Een belangrijke les: wat je overtuigingen zijn, dat trek je aan. Ik was me nog niet bewust van het belang van een krachtige mindset, en daar ging ik dan ook onderuit.

Verbinden dus, met je lichaam. Omdat onze gedachten energie zijn en daarmee bepalen hoe we ons voelen. Iedere gedachte heeft zo z’n weerslag op hoe jij je voelt. Denk jij negatief over jezelf? Dan gaat je energie naar beneden. Denk je positieve gedachten? Dan gaat je energie frequentie omhoog en kun je bergen verzetten. Meditatie helpt jou om lichter te leren leven maar vooral om meer in de tegenwoordige tijd te leven. Innerlijk werk kan jou helpen om je ondermijnende overtuigingen in kaart te brengen. Werken aan die mindset is samen met juiste voeding en beweging, slaap en fijne contacten de basis voor een gezond immuunsysteem.

Dan toch ook nog even over die andere pijlers, omdat we stiekem zo houden van de quick fix. Gezonde voeding, slaap en beweging zijn nodig om sterk in je lijf te staan. Toch gaat het nemen van supplementen pas echt werken als je gelooft dat het werkt. Denk maar aan het placebo. Voel voor jezelf of je ècht gelooft en voelt dat dat ene spulletje je gaat helpen, en neem het anders gewoon niet. Het is de kracht van je overtuigingen die DNA activeert, niet het DNA zelf. Als je daar meer over wilt weten kan ik je het boek van Bruce Lipton, the power of belief aanraden.

De basis voor een sterk immuunsysteem is:
  1. Slaap! En slaap dan in ieder geval 6 uren. We hebben tussen de 7 en 9 uren nodig. Kinderen hebben meer slaap nodig. Melatonine om in te slapen en magnesium om door te slapen.
  2. Beweging, milde beweging of hiit training. Bij langer dan drie kwartier trainen gaan we stress creëren. Er wordt cortisol aangemaakt en daar wordt je juist dikker van. Stress is echt bewezen ziekmaker nummer 1. De bloeddruk verhoogt, de doorbloeding vermindert, de voorraad magnesium raakt uitgeput, je spijsvertering stopt, en het immuunsysteem ligt zelfs plat. Stress voorkomen dus. Door middel van ademhaling, yoga, meditatie, en voeding!
  3. Het is belangrijk om de juiste koolhydraten te eten en genoeg daglicht tot je te nemen. Dit zorgt voor de aanmaak van 5htp. 5Htp maakt Serotonine aan, dit maakt weer Melatonine aan. Het is een antioxidant dat zorgt voor verjonging. Dit betekent dat hoe ouder je wordt, hoe belangrijker daglicht is.
  4. HEEL belangrijk is het minimaliseren van blauwe schermen en het liefst minimaal gebruik van schermen die jouw energie verstoren. Dat betekent ook dat je wifi in huis een grote verstoorder is. Het betekent ook dat hoe vaker je op je telefoon zit, hoe minder goed je in contact kunt blijven met je hart en je ziel. Hoe meer je jezelf de tijd geeft om daar regelmatig afstand van te doen, door een scherm vrije dag bijvoorbeeld, hoe beter je in balans blijft. Gebruik F.lux op de computer zodat je geen last hebt van Blauw licht, dit licht haalt de melatonine uit je lijf waardoor je moeilijker in slaap komt. Ook op je telefoon kun je het toepassen. Gebruik dan Twilight op android, in de Apple store heet het Night shift.
  5. Eet de juiste vetten voor een sterk immuunsysteem! Zwaar onderschat, en zeker niet serieus genomen in de meeste keukens. Het betekent NIET dat je olijfolie royaal zou moeten toevoegen, nee.. dit gaat om vaste voeding. Het immuunsysteem en de juiste vetten hebben een belangrijke functie! Omega 3 en omega 6 Linolzuur . EPA is wat we nodig hebben naast DPA, toch is EPA de belangrijkste vorm als je visolie tot je neemt. Kweekvis bevat helaas geen omega3, kies daarvoor voor keurmerk vis.
  6. Zorg voor een gezonde bloedsuikerspiegel: dit helpt om hypoglykemie te voorkomen. Hypoglykemie is een voorstadium van Diabetes type 2. Het betekent een constant hoge bloedsuikerspiegel. Tijdig niet eten helpt om je lichaam te versterken, dat is even lastig maar gaat je uiteindelijk een regelmatige energie opleveren. Belangrijk hierbij is dat je goede vezels tot je neemt en goede vetten (zie punt 5). En weetje, je kunt niet afvallen als je lijf te veel schommelt. Een regelmatige bloedsuikerspiegel is dus belangrijk voor een gezond lijf!
  7. Je kunt de volgende basis supplementen nemen voor je immuunsysteem: vitamine D, vitamine C/Antaxantine (10x zo sterk als vitamine C), zink: eet ook veel zwarte voeding om je Zink op natuurlijke basis toe te voegen.
Maar er is meer. De afgelopen jaren heb ik David Wolfe een aantal keer mogen ontmoeten in Nederland en nog steeds vol ik hem in zijn bevindingen. Deze man is enorm gepassioneerd over voeding en het versterken van het immuunsysteem. Hij gebruikt zijn eigen lijf om dingen uit te proberen en is een ware guru in voedingsland. Volg hem zeker! Ik zal zijn bevindingen met je delen:
Zilver
Het mineraal zilver werkt gigantisch goed als een antibioticum. Zeker in tijden als Corona, waarin we te maken hebben met een virus, of in de Hooikoorts perioden kun jij Zilver gebruiken. Het is vloeibaar en je kunt het overal mee naartoe nemen omdat het in kleine potjes komt.
Jodium
Jodium is een mineraal wat de meeste mensen tekort hebben. Voorheen zat het royaal in brood, maar omdat we dit minder eten hebben veel mensen hier tekorten in. Als je geen jodium in je lichaam hebt heeft dit een gevaarlijke invloed op andere belangrijke mineralen. Belangrijk dus! Eet zeewier, andere algen of neem een glas water met zout voordat je gaat ontbijten.
Reishi
Reishi mushroom is een fan-tas-tische immuunsysteem versterker! Ik heb het vast in huis en neem het zeker in de winter. Omdat het een mushroom is bevat het vitamine D, dat hebben we nodig voor onder andere de opname van Calcium. Het bevind zich in de Berk, ja.. dat betekent dat we het zelfs in de Nederlandse bossen kunnen vinden!
Houtskool

De gouden tip: charcoal! Ja.. houtskool! De detoxer van tegenwoordig is serieus waar Houtskool. Je kunt dit toevoegen aan je eten zodat het de zware metalen uit je lichaam haalt. Het haalt niet alleen de zware metalen maar ook parasieten uit de darmen. Het helpt om meer en beter in je kracht te komen omdat alles wat niet in jouw lichaam hoort weg gewerkt wordt. Neem één schepje, één tot drie tabletten/capsules per dag (even opbouwen, begin met één) in een glas lauw warm water met himalaya zout en citroen vòòr je ontbijt en merk de krachten van Houtskool als een kop koffie!

Plantaardige voeding
Kokosolie neutraliseert vrije radicalen in het vetlaagje van de celwand, dat doet het door het op te nemen in de eigen vetten en later uit te scheiden via de ontlasting. In het vet van kokosolie bevind zich dan het virus, de vrije radicaal of ander bestanddeel dat niet in jouw lichaam thuis hoort. Quercitine is een stofje in de wand van fruit en groenten, het bevind zich alleen in plantaardige voeding en is een sterke antioxidant. Zorg voor enzymen in je voeding, deze versterken je verteringsstelsel waardoor je darmen ook gezond blijven en je voeding goed wordt afgebroken en opgenomen.
Darmspoelingen en detox periodes
Het is zelfs minder belangrijk wat je eet.. dan hoe je ontgift! Er blijft vaak genoeg “stuff” achter waar je lichaam last van heeft. Herken je het gevoel van moe zijn als je wakker wordt? Het is enorm belangrijk om je lijf te ondersteunen in het ontgiften. Denk aan periodes waarin je alleen sappen neemt, waarin je koffie laat staan, een dag alleen op fruit leeft, intermitting fasting, noem het maar. De keuze is inmiddels reuze. Het gaat erom dat jouw lichaam niet gaat leunen op voeding zodat het gezond blijft en beter afstand doet van zaken waar het last van heeft. Een darmspoeling is NIET gevaarlijk, wordt nog vaak gedacht. In Purmerend bevind zich Colon Health center waar ik regelmatig naartoe ga. Daar staat een liefdevolle dame voor je klaar die jou op een heel zachte en rustige manier drie kwartier in de spoeling helpt. Ze laat je met rust en je drukt op een belletje als je haar nodig hebt. Niets geks, bijna meditatief. Het wordt aangeraden om het in ieder geval 3x te doen in een maand als je voor het eerst begint.
Ik hoop je genoeg handvaten te hebben gegeven over het versterken van jouw immuunsysteem. Heb je hier vragen over, schroom dan niet om ze me te stellen.
Ik wens je liefde, vertrouwen, gezondheid en vrijheid,
Jolinde

Leave a Reply