Waarom Yoga en Pilates?

Bewegen is de basis van ons leven, het is nodig om in leven te blijven. Je lichaam blijft dankzij beweging gezond tot op celniveau. Omdat de zwaartekracht op onze schouders leunt moeten we geregeld, het liefst dagelijks, de wervelkolom tot een uiterste rekken zodat het zenuwstelsel en alle spieren die aan de wervels hechten de juiste boodschappen kunnen blijven doorvoeren. Yoga en Pilates zorgen er beiden voor dat de wervelkolom gezond blijft als basis voor de rest van jouw lichaam. 

Veel mensen ervaren weinig contact met hun gevoelswezen en missen de signalen die het lichaam geeft. Jouw lichaam is een weerspiegeling van hoe je beweegt, wat je dagelijks doet en hoe jij je voelt. Soms gaan schouders naar voren als er een hoge verantwoordelijkheid is of er gekwetste gevoelens zijn (geweest), of gaan we in de onderrug hangen als we te kampen hebben met zware herinneringen die we nog niet verwerkt hebben. Als je lichaam de tijd krijgt om zich te herstellen zal je meer in het nu kunnen leven, en is je lichaam vrij van oude gevoelens en emoties. 

Pilates

Pilates is een 100 jaar oude methode die zichzelf telkens weer bewezen heeft. Het is een manier om sterk in je kracht te staan. Het helpt je lichaamsbewust te worden en de diepere buikspieren te creëren. Een juiste houding is waar je aan werkt met Pilates. Je werkt in liggende oefeningen aan het stabiliserend vermogen van je lichaam: de core. Een sterke Core heb je nodig om je dagelijkse dingen te doen en om genoeg energie te behouden voor de dingen die je leuk vind. In de les doe je oefeningen op de mat, met een Magic circle, een fitness bal of met eigen lichaamsgewicht. We werken mèt zwaartekracht, in plaats van tegen. Je voelt je lichter, wordt zelfs langer want door de lengte die we van het lichaam vragen laat je spanningen gemakkelijker vrij. Lengte maken is iets anders dan vastzetten zo wist ook Joseph Pilates. Hij zei ‘You are as young as your spinal column. ‘Energetische Pilates leer is anders dan Pilates van origine. We gaan dieper, zoals Joseph Pilates waarschijnlijk anno nu ook had gedaan. Lengte maken in je lijf gaat verder dan spieren of bindweefsel, er is energie aanwezig die we meenemen in de oefeningen.Mocht je behoefte hebben aan meer precisie in een personal training of bijvoorbeeld klachten hebben dan kun je gebruik maken van de Pilates Reformer. We zorgen ervoor dat alles rondom jouw blessure sterk blijft, dan zal de blessure zichzelf kunnen herstellen en komt de balans terug in het lichaam.

Vinyasa yoga

Vinyasa yoga is een dynamische vorm van Yoga. We flowen door houdingen heen die je maximaal vijf ademhalingen vast houdt. In de lessen ontspant je lichaam door de constante beweging, daardoor kom je uit je hoofd en in je lijf. We doen de houdingen staand en zittend maar ook liggend op je rug of buik. Het is voor mij de meest prachtige vorm van Yoga, die uitnodigt tot creativiteit en totaal lichaamswerk. Het is iedere keer weer een feestje om de les te mogen delen. Leer in deze les je ware innerlijke kracht kennen, je wilskracht en oordelen even buiten te laten en je over te geven aan Flow.

Ik hoop je gauw te zien in een van de lessen!

Namasté,
Jolinde

Expressie is de basis van je gezondheid

Expressie geven aan wat je voelt is niet zo gemakkelijk voor veel mensen. Je hebt er veiligheid voor nodig om ruimte te bieden aan je gevoelens. Dat begint bij jezelf. In een oordeel vrije omgeving kan alles er gewoon zijn zoals het is.

Yoga staat voor veel mensen bekend als ontspanning. Toch zoeken we in wezen de balans tussen acceptatie en beheersing. Dat is anders dan de twee uitersten Loslaten en Controle. Daar in dat midden vinden de meeste mensen het best wel lastig te Zijn. Je wilt je adem door laten stromen en de spieren in je lijf niet vast zetten.

Het kind in ons wil zo ver mogelijk de randjes op zoeken of juist helemaal niets van zichzelf laten zien. De volwassene in ons heeft aangeleerd gedrag toegekend. Niet te veel bewegen, stil zijn als mensen aan het woord zijn, niet zuchten, til zitten op je stoel, je kent ze wel. Intuïtief bewegen betekent dat je door barrières heen moet. Dat maakt Lichaamswerk mega interessant.

Lichaamsbewustzijn bied vrijheid en aanwezigheid. Hoe meer je de signalen van je lichaam leert te herkennen, hoe beter je kunt inspelen op wat je nodig hebt. Ons lichaam kent alle antwoorden waardoor er berusting komt in je keuzes, behoeften en wensen. Yoga, Pilates en lichaamswerk zijn allemaal gericht op verbetering van de lichaams- en daarmee levenshouding. Er is aandacht voor het waarom van jouw huidige lichaamshouding. Wat houd je vast? Dient het je nog of is er iets ouds dat er nog speelt? Je verdiept je innerlijke wereld, vergroot je bewustzijn en werkt aan een stabiele geest.