Er zijn verschillende lagen waarop we emoties en gevoelens kunnen ervaren. Bij het toelaten van je gevoelens is het goed mogelijk dat je dit spannend vind, vanwege oude emoties die hieronder drukken. Het komt veel voor dat een klein gevoel onderdrukt wordt, omdat het even niet zo handig lijkt te zijn in het moment. Door drukte, of gewoonweg een niet zo handig moment als een verjaardag waarin je getriggerd word. Het is heel goed en een cadeau voor jezelf als je tijd kunt maken voor het doorvoelen van je gevoelens en emoties. Dat kun je doen onder begeleiding, zeker als je het spannend vind. Maar je kunt ook kleine oefeningen doen om er zelf mee in contact te komen. Ik deel het innerlijk kind werk graag met je.

Soms worden we getriggerd door iets in de tegenwoordige tijd. Het nu, ook wel genoemd. Als je het gevoel hebt dat er een grote druk onder zit dan kun je er bewust tijd voor gaan maken. Gevoelens zijn als veegmachines die jouw lichaam reinigen van de energie die niet langer nodig is. Daarom is het ook zo levendig, en waardevol om in contact te staan met je gevoelens. Ze zijn er niet om je te stangen maar om je te helpen dichterbij je hart en ziel te blijven. We voelen emoties op verschillende lagen, die zie je hieronder. Toch is het veel voorkomend dat mensen niet alle lagen doorgaan, bijvoorbeeld omdat er een tekort is aan vertrouwen richting boosheid of een tekort aan begrip naar de ander toe. We kunnen, zonder dat de trigger erbij betrokken is, aan de slag met de lagen om je emoties en gevoelens de ruimte te geven. De lagen zijn als volgt:

Level 1:                boosheid, schuld

Level 2:                 teleurstelling, pijn, verdriet

Level 3:                trauma, onzekerheid, angst, diepe wonden

Level 4:                empathie, begrip, spijt, verantwoordelijkheid nemen

Level 5:                liefde, wensen en behoeften uiten, verbinding maken

Ik wil je uitnodigen om deze oefening te gaan doen, en het zo rauw mogelijk op te schrijven voor jezelf. Ga in Level 1 daar niet direct een suikerlaagje van empathie aanbrengen maar blijf echt bij je rauwe boosheid. Zeker vrouwen hebben hier moeite mee, wij vinden het gemakkelijker om level 1 over te slaan en direct naar level 2 te gaan waarin we verdriet uiten. Ga daarmee echt alle lagen af. Als je dit hebt gedaan ga je merken dat je de diepte van je oude emoties en gevoelens zal doorleven. In level 5 betekent dit dat je daadwerkelijk een oplossing aan draagt naar jezelf toe, en misschien zelfs je behoefte uit naar de ander toe. Op papier, of in het echt.

Wat nu als je de aanwezigheid van een emotie voelt in je lichaam, en er maar geen echte uitlating in kunt voelen? Soms voelt dit als een druk in je hartstreek, of spanning in je schouders. Dan kun je de volgende oefening gaan doen, waarin het heel goed kan zijn dat er een innerlijk kind stuk kan zijn. Een voorbeeld: je hebt als vrouw niet de aandacht gekregen van je vader die je nodig had destijds. Daarom vraag je de aandacht van je man. Je merkt dat het je enorm raakt dat hij zijn eigen dingen doet en jij niet vervult wordt in je behoeften om samen te zijn met hem. Het kan goed zijn dat jouw vaderstuk aangeraakt wordt, maak daar maar eens contact mee met de volgende oefening.

Hoe kun je contact maken met je emoties?

  •  Ga rustig zitten, of staan, en sluit je ogen
  • Adem in en uit zonder tussen ruimte om je onderbewuste naar boven te brengen
  • Voel in je lijf, wat voel je nu? Voel je angst, boosheid, iets van spanning..
  • Wanneer voelde je dit voor het laatst?
  • Wanneer voelde je dit voor het eerst?
  • Blijf rustig door ademen door je neus in en uit, zonder tussen ruimte
  • Kun je er volledig voor jezelf zijn, op de manier dat jij dat nodig hebt?
  • Als je nog in het gevoel zit van schaarste waarin je nog niet krijgt wat je nodig hebt, voel dit volledig, blijf erbij.
  • Ben je in je lijf, of kijk je naar jezelf?
  • Wat had je echt nodig gehad op dit moment?
  • Kun je het jezelf geven?

Heb je vragen over deze oefening dan help ik je daar heel erg graag mee. Dat kan ook 1 op 1, samen. Het meest uitdagende van de oefening is dat we snel in het analyseren schieten. Blijf daarom bij je ademhaling. Nodig jezelf met vragen uit om dieper in je gevoel te komen, zonder dat je in je hoofd de antwoorden probeert te vinden. Stel je vraag, maar open voor het antwoord.

Ik wens je liefde, vrijheid en ontspanning,

Jolinde

Leave a Reply