Pilates Reformer

Nadat hij zelf met tal van klachten liep ontdekte hij een manier om zijn lichaam gezond te maken via beweging. Hij merkte dat de geest een instrument was om het lichaam te helen. Pilates ontstond door zijn eigen ervaring. Joseph Pilates bond veren en touwen aan het ziekenhuis bed waardoor mensen met lichte weerstand oefeningen konden doen. 

Op de Reformer kan iedereen starten met Pilates. Het mooie van deze apparatuur is dat je heel snel resultaat boekt. Een 1-op-1 les op apparatuur staat gelijk aan vele groepslessen op de mat. De training wordt als Personal Training of Duet Training (2 personen) gegeven.

Net zoals op de mat is het ook op de Reformer belangrijk om met je aandacht bij de beweging te zijn. Je traint hiermee je focus en je coördinatie. We trainen de kleine spieren, de houdingsspieren. Juist die spieren zorgen voor intense kracht, waardoor je een soort lift ervaart in je lichaam. Als je lichaam de lift integreert, gaat het efficiënter om met zwaartekracht. Hierdoor voel je jezelf beter en kost het minder moeite voor je lijf om een juiste houding aan te nemen. Elke training is gericht op een persoonlijke en uitgebalanceerde combinatie van controle, precisie, ademhaling en vloeiende bewegingen. Je voert verschillende oefeningen uit, de les duurt een uur. 

Pilates is daarmee gezegd een methode die klein begint, uitgaat van balans en krachtverdeling over het hele lichaam. Iedere oefening komt vanuit de Core, we verlengen het lichaam en versterken het door middel van tegendruk vanuit de veren. Het lichaam blijft soepel en flexibel door de lengte die we opzoeken, toch enorm sterk door het samenwerken met zwaartekracht.

Ieder lichaam is geneigd om mee te gaan met zwaartekracht, vandaar dat we de core sterk moeten houden.  De core geeft een liftend effect uit het bekken, waardoor er meer rust ontstaat in lichaam en geest. Toch kan beginnen met beweging spannend zijn, zeker als je klachten hebt en eerder van de pijn weg wilt dan dat je het bewust op gaat zoeken. Het goede nieuws is dat je niet naar de pijn toe hoeft, maar dat je even moet weten hoe je nu samen werkt met je lijf. Ik zie blessures als een boodschap van je lichaam, dat er iets veranderen moet in je houding. Heb je daar nu een beetje hulp bij nodig dan kan het fijn zijn om de beginnen met een beetje hulp. Leer hoe je samenwerkt met zwaartekracht en hoe je in jouw Core komt. door middel van de Pilates Reformer.

Holistisch bewegen

In het pakket van tien lessen op de Pilates reformer maak ik een behandelplan. We starten met een juiste ademhaling om de dieper gelegen buikspieren te kunnen activeren. Vanuit daar bouwen we op naar een stabiele basis in het bekken en de Core. Dankzij ontspanningsoefeningen in combinatie met de ademhaling en buikspier beheersing wordt het lichaam weer sterk en voelt u zich goed in uw lijf. In de lessen wordt daarmee een koppeling gemaakt tussen het emotionele lichaam, het fysieke lichaam en het geestelijke lichaam. Alles is met elkaar verbonden. Hoe we ademen, daar is onze focus, en waar onze focus is daar is onze energie.