Skip to main content
Joli Vie

Thuiskomen in je bekken

By 9 mei 2022augustus 22nd, 2022No Comments

Veel vrouwen worstelen ermee. Sporten, werken, kinderen of een gezin.. oja, en dan ook nog een schoon huis. En vergeet niet.. ook je lichaam nog en je gezondheid. Jeetje.. dat zijn nogal wat rollen te vervullen. Toen ik dit artikel over Afvallen begon te schrijven wist ik niet waar ik moest beginnen, want het was best een spiegel.. niet alleen de mensen om mij heen maar ook ik zelf vind het best wel pittig. Het fijne is wel dat Ayurveda en Yoga het voor mij een heel stuk gemakkelijker hebben gemaakt. Want ik vecht nu niet meer met mezelf maar ondersteun mezelf waar ik kan. En dat is naar mijn gevoel de sleutel naar een gezond gewicht. 

Luisteren naar je lijf, dat is niet zo gemakkelijk met al die dingen die je moet doen in je leven. Toch leerde ik een tijd geleden het belang van structuur waardoor mijn lichaam beter in balans blijft. Zo leer ik nu ook dagelijks aan vrouwen op de Yoga mat, het belang van rust en regelmaat maar vooral ook van routines. Routines om op terug te vallen als je het nodig hebt, maar ook als vast moment in de dag om jezelf te kunnen hervinden. 

Afvallen betekent vooral dan ook dat je jezelf niet langer hoeft af te vallen. Niet langer buitensluiten, maar jezelf ook ergens te plaatsen. In de studio werk ik met dames die dit doen, en wat ik veelal hoor is dat het een stap is geweest om werkelijk te kiezen voor zichzelf. We zitten in onze maatschappij nog best een beetje vast in dat oude stukje waarin we denken te moeten doen als anderen, die diep van binnen misschien ook niet eens zo helemaal happy zijn met hoe het gaat. 

Pilates en Yoga kunnen een uitnodiging zijn om beter te leren luisteren naar je lichaam. Voor veel vrouwen geldt dat de geest kritisch aanwezig is. Als we leren dat we het op onze eigen manier mogen doen zullen veel Pitta en Vata klachten kunnen verminderen. Pitta kan heel erg gaan verhogen als de lat te hoog ligt en Vata kan verhogen als er geen rust ingebouwd wordt. De verhoging kan dan zorgen voor een soort innerlijke Sahara. Het innerlijke vuur gaat omhoog, er ontstaan schildklierproblemen en problemen met het verteringsvuur. Bijnieruitputtingen en cyclus problematiek kunnen dan volgen. De hoeveelheid hitte die er dan omhoog gaat willen we juist naar beneden brengen. Het is een uitnodiging om te gaan zakken in je lichaam en werkelijk te gaan luisteren naar je behoeften. Zodra je leert landen in je bekkengebied, komt ook de geest tot rust en na een tijdje zal het lichaam rustiger aanvoelen van binnen. Dat is Thuiskomen in je bekken. 

Thuiskomen in je bekken, hoe doe je dit dan? Voor mij waren Pilates en Yoga de uitnodiging om het anders te gaan doen in deze maatschappij. Ze zijn als Yin en Yang, want Pilates geeft focus en daadkracht waardoor Testosteron in het vrouwelijke lichaam wordt aangezwengeld. Yoga en meer ruimte, flu├»diteit en verzachting, een vrouwelijk aspect waardoor de balans ontstaat in lichaam en geest. Want veel vrouwen willen wel, maar weten niet zo goed hoe. Kracht training hebben wij nodig, vooral na de Overgang, omdat we mentaal en fysiek sterker op onze benen blijven staan. Maar dit betekent niet dat je de sportschool in hoeft, een training routine kan al starten met oefeningen in het bekken vanuit de Pilates methode of een Yoga beoefening waar er flow ontstaat. 

Misschien heb je wel eens gehoord over het sympatische zenuwstelsel en het parasympatische zenuwstelsel. De eerste is de ruimte waarin veel mensen constant Zijn waardoor er geen ruimte is om voeding goed te verteren en op te nemen. De parasympaticus daarentegen doet dat wel, dit is waar we verteren en waar het zelfherstellend vermogen aan gaat waardoor afvallen mogelijk kan zijn. Omdat de geest oude patronen in stand denkt te moeten houden leert Ayurveda dat balans te vinden is in het tegenovergestelde. Denken dat je meer moet sporten als Vata met een Dynamisch bestaan kan juist te veel beweging zijn, je blijft dan in de sympaticus waardoor afvallen en herstel niet mogelijk is. Een rustgevende wandeling in de natuur kan meer balans brengen waardoor je uiteindelijk ook betere voedingskeuzes kunt maken. Leven volgens jouw persoonlijke ritme is de eerste stap naar balans en afvallen. 

Het vrouwelijke lichaam heeft een eigen ritme, een flow en een cyclus. Gedurende de maand binnen jouw cyclus heb je andere behoeften. Afvallen start met dit moment, met durven zijn waar je bent hoe moeilijk dit soms ook is. Want hier heb je invloed en hier kun je tot rust komen. Sta jezelf maar eens toe om werkelijk rust in te bouwen tijdens je menstruatie, en de natuur te gaan verkennen tijdens je Ovulatie waar de lichaamstemperatuur verhoogt is en je in de natuur verkoelt. Jouw cyclus is een groot cadeau en hoeveel gewicht je meeneemt kan gaan verschillen als je begint te leven volgens jouw persoonlijke ritme. In het vorige I love Ayurveda nummer hebben we veel gedeeld over de vrouwelijke cyclus, lees het gerust nog eens terug als je het leuk vind. 

Jolinde is Ayurvedisch Yoga practitioner en werkt dagelijks met vrouwen aan balans op de Yoga en Pilates mat. Als zij je kan helpen met vragen over Hormonen, je cyclus, kruiden of Ayurveda stuur dan jouw berichtje naar info@Joli-Vie.nl of kijk op de website www.Joli-Vie.nl